Princeznin dort

Moje maminka měla v pátek narozeniny a já jsem se rozhodla, že by to chtělo něco speciálního. Ostatně jako každé její, tátovi nebo moje narozeniny. U nás doma už totiž nikdo nepočítá s tím, že by si kupoval dort, což mě docela těší, je to dost milý. Moje maminka už dávno není ve věku princezny, nebudu si tady lhát do kapsy, je to spíš královna, ale stejně si zaslouží tuhle nadýchanou super záležitost, kterou velká část z vás zná velmi dobře z Ikey. I když dort vypadá složitě, nenechte se zastrašit, výsledek stojí víc než za to. Já jsem pekla podle receptu, který je v Ikea kuchařce Fika a výsledek dopadl opravdu věrně. Jenom bych příště ještě prostřední plát těsta pomazala marmeládou, ta mi tam trochu chyběla.
DSC_0006

Ingredience na korpus (průměr 24 cm)

  • 150 ml krupicového cukru
  • 75 ml hladké mouky
  • 75 ml solamylu
  • 3 vejce
  • 1 lžička prášku do pečiva

Ingredience na krém

  • 150 ml mléka
  • 150 ml smetany ke šlehání
  • 2 žloutky
  • 1 lžíce cukru krupice
  • 1 lžíce solamylu
  • 4 plátky želatiny
  • 200 ml smetany ke šlehání
  • 2 lžičky vanilkového cukru

Na zdobení

  • 200 ml smetany ke šlehání
  • 1 balení marcipánu (od Oetkera, 150g)
  • moučkový cukr na posypání
  • pár lžic malinové nebo jahodové marmelády (pokud mi věříte, není nutný)

DSC_0012

Postup

  1. Začněte tím, že si předehřejete troubu na 170°C. Poté vymažte rozevírací dortovou formu (24 cm) máslem nebo vyložte pečícím papírem.
  2. Teď se můžete pustit do přípravy těsta. V misce šlehejte vejce s cukrem, dokud se nevytvoří světlá a hustá pěna.
  3. V další míse smíchejte metličkou všechny suché ingredience – mouku, solamyl, pečící prášek. Vše pomalu přisypávejte k pěně a dobře zapracujte.
  4. Vzniklou směs vylijte do vymazané nebo vyložené formy a dejte péct do předehřáté trouby na zhruba 30 minut, až korpus zezlátne. Po upečení ho vyndejte z trouby, nechte pár minut chladnout a pak jej přendejte na mřížku, kde vychladne úplně.
  5. Než se korpus upeče a vychladne, můžete si v klidu připravit náplň, protože také potřebuje zchladnout. V hrnci smíchejte mléko, smetanu ke šlehání (150 ml), oba žloutky, cukr a solamyl. Za stálého míchání vše zahřívejte, dokud směs nezhoustne a nezačne zlehka bublat. Poté ji odstavte z plotny.
  6. V misce se studenou vodou si nechte 5 minut máčet plátky želatiny, pak je přidejte do ještě teplého smetanového krému. Míchejte tak dlouho, až se všechna želatina dobře rozpustí.
  7. Nechte smetanový krém pomalu chladnout do vodní lázně, občas ho promíchejte, aby se netvořil škraloup.
  8. Vezměte si 200 ml smetany ke šlehání, smíchejte je s vanilkovým cukrem a vyšlehejte dotuha.
  9. Ke studenému smetanovému krému postupně přimíchejte v několika dávkách ušlehanou šlehačku a máte krém hotový.
  10. Blíží se nejkomplikovanější část – sestavování dortu. Zchladlý korpus si prořízněte tak, aby vám vznikly 3 pláty. Tady jsem měla docela problém, protože moje dortová „pilka“ se prostě nedostane přes vrchní kůrku, nehledě k tomu, že korpus je tak nadýchaný, že to asi ani moc nejde. Takže jsem krájela krátkým nožem. Vždycky jsem si  kousek nařízla, zvedla budoucí plát, kousek nařízla, zvedla, … (kupodivu to korpus v pořádku vydržel a netrhnul se)
  11. Na spodní plát, který je vhodnější už touhle dobou mít na podnose, podložce, tácu, …) namažte polovinu krému, na krajích ho dejte trochu méně, aby vznikla pověstná dortová boule.
  12. Přiklopte druhým plátem a pokud se vám chce, namažte ho lehounkou vrstvou marmelády, ale jenom uprostřed. Pokud tenhle krok vynecháte jako já, rovnou rozetřete zbytek krému. Opět platí, že by ho ve středu mělo být víc.
  13. Přiklopte poslední plát. Ušlehejte dotuha posledních 200 ml šlehačky. Trochou potřete strany dortu, zbytek rozetřete po nahoru. A nečekaně ve by ve středu dortu mělo být více šlehačky, než na krajích.
  14. Teď přichází řada na marcipán. Pokud chcete dort zelený, musíte si buď marcipán obarvit jako já, nebo se dá např. v Libeřských lahůdkách sehnat rovnou zelení, to je na vás (ale potřebujete ještě trochu růžového na ozdobnou růži nahoře). Každopádně si posypte trochou moučkového cukru vál, aby se marcipán nelepil a válejte, dokud nebude marcipán dostatečně veliký na pokrytí dortu. DETAIL! Nechte si ždibet stranou na tu růži.
  15. Rozváleným marcipánem opatrně přikryjte dort. Já marcipán přenáším tak, že jím zlehka obalím váleček a pak jednoduše rozbaluju plát marcipánu na dort.  Do středu pak dejte marcipánovou růži, zlehka poprašte moučkovým cukrem a můžete servírovat!

DSC_0013

DSC_0008

Šťastné mlsání a hodně zdaru při pečení! :)

Comments
5 komentářů to “Princeznin dort”
  1. Tunde napsal:

    Dobrý den,

    Všimli jsme si, že máte spoustu chutných receptů na vašem blogu a chtěli bychom Vám představit naši novou webovou stránku http://www.vyhledejrecepty.cz/ kde si naši uživatelé mohou vybírat z více než 140 000 posbíraných receptů. Každým dnem narůstá návštevnoť strany. Momentálně máme denně 30 000 kliků. Na stránce jsme vytvořili také žebříček Tob blogů, kde najdete všechny přidané blogy a můžete přidat i ten Váš. My zkopírujeme všechny recepty a uživatelé je pak mohou nalézt pomocí našeho vyhledávače. Tím pádem se zvýší návštěvnost Vašeho blogu. Nemusíte se obávat, vše Vám nabízíme zcela zdarma.

    Vyhledejrecepty.cz má své sesterské webové stránky na celém světě. Budeme velmi rádi když se stanete součástí této velké rodiny.

    V případě že máte nějaké otázky obraťte se na nás.

    S pozdravem,
    Tunde
    info@vyhledejrecepty.cz

  2. Slečna pozorovatelka napsal:

    Napřed měsíc bez mléka a teď tohle? Vždyť téměř každá složka je živočišná, tolik smetany, mléka, vajec, želatina z kopýtek a cukr z kostí? Navíc ten solamyl a chemie.. To je spíš dort princezny sadistky, ne?

    • Carlin et moi napsal:

      Pozor, měsíc bez mléčných výrobků, aby to za něco stálo! Já v tom teda problém nevidím. a) nedodržovala jsem to na 100%, spíš tak na 90% b) nehraju si na vegana c) dort nebyl pro mě ….stačí? :) (ale díky za upozornění, že je smetana, mléko a vejce živočišného původu, já právě neměla páru :D ) Ještě si rýpnu – cukr z kostí? Tomu moc nerozumím…a pardón, že peču podle receptu :)

      • Slečna pozorovatelka napsal:

        cukr z kostí si vygůglete, slečno světaznalá.)

        • Carlin et moi napsal:

          Když ale nejste ochotná mi to vysvětlit sama, tak to vůbec nevytahujte. A zajímalo by mě, proč jsem slečna světaznalá, protože se tak opravdu necítím a nemám k tomu ani důvod.

Zanechat Odpověď

