Citronový koláč s pusinkou / Lemon meringue tart

skenovat0001Vzhledem k tomu, že máme doma obrovský množství citrónů, který nestíháme zpracovat do čaje, jsem tak trochu nucena hodně z nich píct (ne, že by mi to vadilo, žejo). Když jsem pekla cupcaky s citronovou šlehačkou, potřebovala jsem si připravit lemon curd. Právě proto jsem se rozhodla pro tenhle recept na koláč, protože jsem se tak zbavila zbytku lemon curd a už mi netrčí v lednici (do cupcaků jsem použila jen pár lžic, takže mi zbyla prakticky celá dávka). Jelikož jsem ale pekla ve spěchu, vůbec se mi nepovedla pusinka a dopadlo to dost nekoukatelně (i když to pořád chutnalo dost dobře). Takže dneska bez fotek, se s tim smiřte. Nakreslila jsem vám obrázek :-* (těsto v původním receptu je trochu jiné, ale já se držela svého oblíbeného pâte brisée, které znáte třeba odsud nebo odsud)

Ingredience na těsto (forma o průměru 26 cm)

  • 120 g změklého másla
  • 200 g hladké mouky
  • 1/2 lžičky soli
  • 1 1/2 lžíce cukru krupice
  • 2 lžíce vlažné vody
  • 1 žloutek
  • lemon curd (postup zde)
    • 3 velká vejce
    • 80ml čerstvé citronové šťávy
    • 150g krupicového cukru
    • 60g másla
    • 1 lžička citronové kůry
  • 4 bílky
  • 130g krupicového cukru

DSC_0003

Postup

  1. Nejdříve si musíte připravit těsto – pâte brisée (ideálně den dopředu). Změklé máslo utřete v misce dohladka. Nerozehřívejte ho v mikrovlnce, aby se nerozehřálo, už to pak nejde zachránit.
  2. Na vál prosejte všechnu mouku a uprostřed udělejte důlek. Do důlku přidejte sůl, cukr, vodu a zapracujte.
  3. Přidejte žloutek a utřené máslo a rukama zpracujte na měkké těsto. Nesmíte ho ale hníst příliš silně. Udělejte si kouli, stlačte dlaní na placku a znovu si udělejte kouli. Pořád dokola. Když je těsto hotové, vytvarujte z něho kouli a zabalte ho do potravinářské folie. Nechte ho minimálně 2 hodiny odležet v ledničce.
  4. Předehřejte troubu na 180°C a vyndejte těsto z chladničky. Rozválejte ho na pomoučněném válu a vyložte s ním koláčovou formu. Pokryjte pečícím papírem a vysypte na něj zátěž  (sušený hrášek, čočku, …) a dejte péct do trouby na 20-25 těsto minut, dokud těsto nezezlátne. Upečené těsto vyjměte z trouby, vyndejte zátěž a dejte ho stranou.
  5. Pokud máte už hotový v lednici, vyndejte lemon curd, pokud se chystáte dělat, recept najdete zde.
  6. Hotový lemon curd (ještě teplý, čerstvě připravený nebo ten z lednice) nalijte na upečené těsto a uhlaďte. Dejte péct do trouby předehřáté na 180°C ne 10 minut (dokud povrch trochu neztuhne). Poté vyndejte koláč z trouby a dejte stranou.
  7. Přišel čas na megapusinku. Do mísy dejte všechny bílky a začněte šlehat. Až se začnou tvořit měkké špičky (nebo jak přeložit „soft peaks“), přidejte postupně všechen cukr a šlehejte, dokud se nevytvoří opravdu hustá pusinka, která drží pevně tvar. Nebojte se a dejte tomu několik minut, abyste nedopadli jako uspěchaná já.
  8. Ušlehanou pusinku dejte navrch koláče a rozprostřete ji do stran, aby byl všechen lemon curd zakrytý. Lžící (nebo čímkoliv, co bude po ruce) udělejte na pusince špičky a hrbolky, aby to nebyla jen taková bílá boule. Kdo jste vybavenější než já, můžete dát pusinku do zdobícího sáčku a koláč si krásně ozdobit, vypadá to fakt efektně.
  9. Takhle upravený koláč dejte naposledy do trouby – tentokrát úplně nahoru a na 10-15 minut, dokud pusinka nezačne trochu hnědnout.
  10. Upečený koláč nechte vychladnout a podávejte studený a uchovávejte ho v lednici.

Dobrou chuť! :)

Zanechat Odpověď

