Čokoládový dort s karamelovým krémem

DSC_0012 (2)Je spousta věcí, které jsem ještě nevyzkoušela. Některé z nich zkusit chci, jen tak, abych si třeba rozšířila obzory, a pak je tu skupinka věcí, které vykoušet prostě musím. Do téhle skupiny patří čokoládový dort. Věřte tomu nebo ne, v životě jsem nepekla čokoládový dort. Pekla jsem duhový, levandulový, red velvet, marcipánový, princeznin, ale čokoládový nikdy. Nejlepší příležitost, kdy to napravit? Samosebou něčí narozeniny. Tentokrát to schytal můj předrahý.

Nejdřív jsem vůbec netušila, co budu píct, ale jednou takhle před spaním mě to trklo – čokoláda a karamel! To je přece skvělá kombinace. Takže už jsem zbývalo najít recept na korpus, kde bude opravdu čokoláda (ne jen holandské kakao), a recept na karamelový krém. Měla jsem doma mascarpone navíc, tak jsem se rozhodla, že udělám karamelovou omáčku podle Lucie a zamíchám ji do něj. No a aby dort vypadal slavnostněji, zalila jsem ho ganache z hořké čokolády a ozdobila bílou čokoládou.

Původní recept tvrdí, že těsta je akorát na dort o průměru 20 cm. Já jsem se rozhodla pro hranatou variantu a pekla jsem v míse o rozměrech 35 x 25, korpus jsem pak překrojila napůl.

Ingredience na korpus:

  • 330 g změklého másla + na vymazání formy
  • 170 g cukru krystal
  • 3 vejce
  • 150 g kvalitní hořké čokolády (já dala 125 g 70% a 25 g 81% – obě jsem koupila v Lidlu)
  • 300 g polohrubé mouky
  • 1 1/4 lžičky jedlé sody
  • 3,5 dcl horké vody

Ingredience na krém:

  • 30 g másla
  • 80 g cukru krystal
  • 70 ml smetany ke šlehání
  • 250 g mascarpone

Ingredience na ganache:

  • 100g hořké čokolády (já použila opět 81% z Lidlu – níže na fotce)
  • 100-120 ml smetany na šlehání
  • balení bílé čokoládové polevy, pokud chcete dort ozdobit jako já

DSC_0016 (2)

 Postup:

  1. Vyndejte máslo z lednice, aby mělo čas změknout. Vezměte všechnu čokoládu (150 g) a nalámejte ji na malé kousky. Dejte jí do žáruvzdorné mísy a nechte rozpustit ve vodní lázni. Rozpuštěnou čokoládu dejte stranou a nechte zchladnout.
  2. Vezmeme mísu/dortovou formu, ve které budeme píct, vymažeme ji máslem, vyložíme pečícím papírem a znova vymažeme máslem. První vymázání slouží k přichycení papíru, druhé pak ke snadnějšímu vyndavání korpusu z mísy. Papír dejte vysoko, těsta bude docela dost. Předehřejte troubu na 180°C.
  3. Dejte do mísy změklé máslo nakrájené na kostičky a utřete ho s cukrem, dokud není nadýchané. Postupně přidávejte po jednom všechna vejce a dobře zapracujete. Poté vmíchejte rozpuštěnou čokoládu.
  4. Ve vedlejší míse smíchejte mouku s jedlo sodou a střídavě přidávejte horkou vodu a sypkou směs. Důkladně promíchejte a vylijte těsto (je poněkud tekutější) na vymazanou formu.
  5. Dejte péct na 15 minut při 180°C, poté stáhněte na 160°C a nechte péct dalších 30-40 minut. Jeslti je těsto hotové poznáte podle testu se špejlí. Upečený korpus nechte vychlandout, vyndejte z formy, odkrojte okraje, přepulte a nechte zatím odpočívat v lednici )nezapomeňte proložit pečícím papírem, aby s korpusy neslepily.
  6. Teď je na řadě příprava krému. Do odolnějšího hrnce nasypte cukr (80 g), přidejte máslo (30 g) a za stálého míchání nechte cukr zkaramelizovat. Trvá to dlouho a vypadá to opravdu ošklivě. Já sama jsem ho dělala na dvakrát, protože jsem poprvé přilila smetanu moc brzo. Cukr se nejdřív smíchá s máslem, potom se začne máslo oddělovat a vytvoří se divné krystalky, které se po chvíli začnou rozpouštět a máslo se začne opět z cukrem spojovat.
  7. Až vám vznikne hutná pasta karamelové barvy a podaří se vám jí propojit s máslem, přilijte opatrně všechnu smetanu. Pozor, bude to hodně prskat a bublat. Sundejte omáčku z plotny a umíchejte dohladka. Přidejte 1-2 lžíce mascarpone, dobře promíchejte a dejte stranou.
  8. Do mísy dejte zbytek mascarpone a trochu ho našlehejte. Po lžících přidávejte zchladlou karamelovou omáčku a dobře našlehejte.
  9. Přichází na řadu sestavování dortu. Vemzměte jeden korpus, položte si jej na pracovní plochu a namažte na něj většinu krému (cca 2/3). Ze začátku to vypadá, že je to příliš, ale korpus není moc sladký a je hodně hořký, takže ten krém potřebuje. Na krém dejte druhý korpus a zbytkem krému pokryjte dort. Snažte se ho co nejvíce uhladit a přikrýt drobné nedostatky. Pak dejte dort chladit na pár hodin do lednice, aby se zpevnil a lépe se přenášel.
  10. Poslední část – poleva a pro nadšence i zdobení. Do hrnce dejte ohřívat smetanu (120 ml).
  11. Do misky si nalámejte všechnu čokoládu (100 g) na co nejmenší kousky. Přelijte horkou smetanou a míchejte, dokud se všechna čokoláda nerozpustí. Na pokrytí dortu potřebujete řidčí konzistenci ganache, takže pokud se vám i po přilití 120 ml smetany bude zdát hodně hutné, nebojte se trochu přikápnout i té studené.
  12. Vyndejte studený dort z lednice a dejte ho na mřížku, kterou jste postavili na plech, bude se to hodit. Nalijte na dort část ganache a snažte se ho rozetřít po stranách dortu. Musíte pracovat rychle, studený dort chladí polevu a tak pak rychle tuhne. Postupně přidávejte ganache tak, aby byl celý dort pokrytý a krásně uhlazený. Nebojte se toho, že to všude teče, skončí to na plechu, odkud to můžete sebrat a pak použít jako dezert se šlehačkou :)
  13. DOBROVOLNÁ ČÁST – zdobení. Nejdřív jsem se pokusila o čokoládové hoblinky,a le nedopadlz valně, tak jsem to zjednodušila. Bílou polevu jsem rozehřála podle návodu a nakreslila jsem si několik puntíků na hladkou plochu (v mém případě druhá strana tácu). Nechala jsem puntíky vychladnout v lednici, pomocí nože jsem je sloupla, otočila jsem je lesklou a hladkou stranou nahoru a už jsem skládala podle fantazie.

Tadááá, dort je hotov.

DSC_0013 (2)

Já sama jsem dort ochutnávala jenom z odřezků, ale donesla se mi informace, že všem moooc chutnal. Někdo si honí ego tak, že je na lidi hnusnej a shazuje, já si honím ego tím, že peču lidem dobroty a nechávám na sebe pět ódy a to mi přijde lepší. Je to výhodný pro obě strany :)

 

Zanechat Odpověď

