Eindhoven, město Gerarda Philipse

Posledním holandským městem, které jsem navštívila, byl Eindhoven. Pár lidí se mě ptalo, proč zrovna tohle město a já pořádně ani nevím, stejně jako jsem nevěděla, proč Utrecht, Amsterdam a Haag. Možná je to kvůli tomu, že je to univerzitní město, možná proto, že je to bývalá obrovská továrna Philipsu a zajímalo mě, jak se s tím umí Eindhoveňané poprat, nebo jsem se doslechla, že je to město designu. Asi platí všechno dohromady a zpětně můžu říct, že to byla skvělá volba.DSC00379Přijela jsem kolem jedenácté a až do 4 jsem měla v podstatě volno, protože Krush, můj hostitel, musel pracovat. Ideální čas na projití čtvrti Strijp-S plné starých továrních budov. Samozřejmě se nezapomínám prvně porozhlénout po okolí vlakového nádraží, protože jinak by mi uniklo spoustu graffiti (už tím si Eindhoven získává moje srdce), notoricky známé Flying Pins a hlavně místní Primark, že? Ne, vážně, vždycky si dělám malou tour okolo, protože člověk nikdy neví a spousta důležitých věcí je vždycky okolo nádraží. Třeba infocentrum, kde jsem vyžádala mapu zdarma a pár rad, kam jít.

DSC00381Když jsem měla kuželky a Primark (kde jsem zase nechala spoustu éček) za sebou, vydala jsem se směrem k Strijp-S a to rovnou přes náměstí 18. září, což je mimochodem moje datum narození a taky zároveň den osvobození Eindhovenu. Cestou potkávám i místní stadion, pojmenovaný, jak jinak než po panu Philipsovi.

DSC00383Když konečně dorazím na místo určení, jsem unešená. Z takových míst, která jsou historicky spjata s technologiemi a pokrokem, na mě vždycky něco dýchne. Asi jsem vážně měla jít na technickou školu, tam by mi třeba bylo líp. Já vím, jsou to jen tovární budovy, ale fascinuje mě, jak si někdo dá tu práci a vymyslí pro ně nové použití, i když by je místo toho mohl zbořit. Recyklace na n-tou! Proč bourat a stavět, když může předělat a vylepšit? Je fajn vidět, že lidi o věcech taky občas přemýšlí.DSC00388DSC00384A co vlastně najdete ve starých budovách Philipsu? V podstatě úplně všechno. Tělocvičnu, kavárnu, restauraci, kde mají funkční motor jako dekoraci, skatepark, který ožívá hlavně v noci, čokoládovnu, studio interiérového designu, galerie, módní návrháře, … Je to vlastně takové über-cool město v městě.

DSC00386Když se toho všeho nabažím, vracím se pomalu zpátky na nádraží, kde mám sraz s Krushem (jako obvykle před Burger Kingem). Jdeme mi půjčit kolo, ale ukáže se, že Krush si nepřevedl na novou legitku roční poplatek za půjčování kola (který je potřeba, aby si mohl půjčovat kola za 3,60€ na 24 hodin), takže jedu busem k němu domů, kde si prostě nějaké to nepoužívané kolo půjčím.

Krush bydlí v baráku plném lidí, ani je všechny nestihnu vidět. Podle jména asi tušíte, že je z Indie, a tak si povídáme hodně o jeho rodině, o tradicích a o tom, jak to v Indii vlastně funguje. Třeba zjišťuji, že vedle Bollywoodu existuje ještě Dollywood, Mollywood a vůbec jakékoliv písmenko + ollywood, pro každou část Indie prostě jiný filmový průmysl. Za to může i fakt, že Indové mají tolik nářečí, že když se potkají třeba v Holandsku, budou spolu spíš mluvit anglicky, než aby zkoušeli hindu, natož vlastní, regionální jazyk. Pomalu začínám mít chuť se do Indie podívat. V zimě je v Krushově rodném městě prý akorát a on sám tam plánuje před tou holanskou utéct.

Jak si tak povídáme o všem možném indickém, vypadne z Krushe, že si vlastně dělá v Eindhovenu doktorát na technické univerzitě, z biomedicínského inženýrství. A tohle se vám prostě stane jen když surfujete. Je skvělý, že si dokážu několik hodin povídat s člověkem, co je tak dvacetkrát chytřejší než já.

Navečer se rozjedeme na kolech do města. Jezdíme úplně všude a ve dvou je to mnohem větší sranda. Jedeme do odlehlejší čtvrti, kde najdeme skrytou hvězdárnu a park, kde Krush nikdy nebyl. Jedeme tak daleko, že se vlastně ztratíme a musíme hledat cestu zpátky. Nakonec po několika náhodných odbočeních už ale zase víme, kde jsme a jedeme ke kostelu svaté Kateřiny. Zvláštností Holandska jsou kostely z cihel, pro mě hodně nezvyklý, když srovnávám třeba s katedrálou sv. Víta. Prolézáme okolí, všude je výzdoba, protože celé září se slaví osvobození města. U památníku hoří oheň, na radnici vlají duhové vlajky hlásající „vrede“, což je holandsky mír.DSC00393Začínám mít opravdu hlad a Krush přiznává, že on taky, tak jdeme na největší prasárnu v okolí, totiž na croquette s hranolkama (jak je to blízko hranic, tak pomalu přepínám na Belgii). Naprosto se přejím a jsem velmi spokojený člověk. Chvíli kvůli tomu musím sice sedět, ale stejně jsem vysmátá. Když aspoň trochu vytrávím, vyrážíme na cestu domů. Teda to si myslíme. Cestou potkáme pár světelných ozdob a já se ptám, co to má znamenat. Prý právě probíhá světelný festival na počest osvobození Eindhovenu, ale taky na počest Gerarda Philipse. Vzhledem k tomu, že se stmívá, přemlouvám Krushe, abychom město projeli a pořádně si festival užili. Koneckonců, na kole se toho dá stihnout fakt hodně za krátkou chvíli.DSC00394Jezdíme po městě tak hodinu a půl, točím jako splašená, jedu bez držení a Krush jen vrtí hlavou, co jsem to za blázna. Vzpomenu si, že ve městě má být nějaká budova, které se říká UFO. Musím ji vidět. Krush souhlasí a ptá se, jeslti mi nebude vadit se cestou stavit v univerzitní knihovně. Blázní? To, že mi má vadit? Očička mi září, jak malému děcku, jak se těším. Když dorazíme, jsem uchvácena. Knihovna je boží, moderní a výborně promyšlená. Vím, že je trochu uchylný se rozplývat nad knihovnou, ale ona byla fakt pěkná. Dokonce tam byly kumbálky, kam sedalo jít při skupinových projektech, abyste nerušili ostatní. Samozřejmostí jsou pak iPady, připojení k internetu, zásuvky, Macy a tyhle srandičky. Krush opět kroutí hlavou, co jsem za blázna a může být klidný, že mi návštěva univerzitní knihovny fakt nevadila.

DSC00396Po knihovně nám tedy zbývá poslední zastávka – UFO. Vypadá opravdu marťansky a moc se mi líbí. Jeho opravdické jméno je Evoluon a je to vědecké muzeum postavené k výročí firmy Philips (jak jinak v Eindhovenu, že?). Dovnitř jsme nešli, měli už zavřeno. Pak jsme se vydali pomalu zpátky po světelné cestě, která vede stejnými ulicemi, jako přišli vojáci v roce 1944 (Liberation route).

Stavujeme se ještě znova ve Strijp-S, Krush mě chce vzít  na jedno do restaurace s motorem, ale mají zavřeno. Navrhuju se jít znova kouknout do skateparku, protože odpoledne byl zamčený. Máme kliku, je otevřeno a tak se nám naskytuje super příležitost pozorovat skejťáky v akci. Na baru si kupujeme pivo, odmítáme sklenici, protože pravý frajeři pijou z lahve a jdeme na galerii. Je to fajn, mít takovýhle super místo v lokaci jako je Strijp-S. Bydlet v Eindhovenu, chodím tam pořád.

Když dopijeme, nasedáme znova na kola a jedem už opravdu domů. Něco málo pojíme, jdeme se umejt, a pak do 2 do rána mluvíme o všem možném. Zase se vracíme k Indii, řešíme Prahu, couchsurfing a spoustu dalších věcí. Na spaní dostávám super comfy matraci, peřinu a polštář. Byla jsem připravená na spaní na zemi ve spacáku a zatím se o mě všichni krásně starají, skoro ani nebylo potřeba si ten spacák brát. Zítra mě čeká cesta přes hranice, to jsem zvědavá, jak to dopadne. Za těch pár dní už jsem se tolikrát ztratila a tolik věcí jsem popletla, že si přestávám v tomto ohledu věřit.

Ostatní města byly taky dorbrodužný :) Podívejte se na zážitky z Holandska i z Belgie.

Comments
2 komentáře to “Eindhoven, město Gerarda Philipse”
  1. akivotrubova napsal:

    Jůůů, to jsou fakt parádní články :))) Snažím se sledovat, ale ty tovje romány….! <3

    • Carlin et moi napsal:

      Děkuju, moc mě těší, že se líbí. Mimochodem, s rozsahem jsem měla problém snad vždycky. Vetšinou jsem právě psala romány, a když přišlo na maturitu, měla jsem fakt problém :D

Zanechat Odpověď

