Linecké

Když jsem byla malá, bylo linecké moje nejoblíbenější, protože jsme do něj dávali rybízovou marmeládu z dědovy zahrady. Poslední roky, co je zahrada už minulostí, už nám ale nezbývá nic jiného, než dávat tu z kupovaného ovoce. Já jsem si zamilovala malinovou, líbí se mi její kyselost. Jahodovou bych třeba nikdy do lineckého nedala, ale to je asi dost o osobních preferencích. I když tenhle recept zná asi většina z vás, chci se o něj s vámi podělit. Možná děláte linecké trochu jinak než já, a tak třeba obohatím váš receptář o další variantu.DSC_0007 (2)

Ingredience

  • 300 g hladké mouky (vylepšovák – 50 až 100 g mouky můžete nahradit mandlovou moukou, je to boží)
  • 200 g másla
  • 80 g moučkového cukru
  • 2 žloutky
  • 1 lžička vanilkového extraktu
  • 1 lžička sušené kůry z citronu
  • marmeláda podle vaší volby (nejlepší je nějaká kysela jako rybízová, malinová nebo brusinková)

Postup

  1. Máslo a cukr prosejte do mísy, přidejte máslo nasekané na kousky, kůru z citronu a žloutky a zpracujte rukama v hladké těsto.
  2. Rukou ho rozplácněte, udělejte v placce důlek, nalijte do něj vanilkový extrakt a zabalte do těsta tak, aby se zapracoval. Poté zabalte těsto do potravinářské folie a dejte alespoň na 2 hodiny chladnout do lednice.
  3. Vyndejte těsto z lednice a dejte předehřívat troubu na 180°C.
  4. Rozválejte těsto na pomoučněném válu na tloušťku kolem 0,5 cm a vykrájejte z něj vybrané tvary. Já jsem zvolila kolečko, srdíčko a moji milovanou hvězdu. (Nezapomeňte, že musíte mít vždy stejný počet plných tvarů jako těch s dírou)
  5. Dejte na plech s pečícím papírem. Já dělím plné tvary na jeden plech a ty s dírou dávám na druhý, protože se tvary s dírou upečou rychleji.
  6. Pečte 11 minut (tvary s dírou o minutu méně) v troubě předehřáté na 180°C. (pod receptem malá historka, která se k tomuhle bodu váže :) )
  7. Hotové linecké nechte zchladnout na plechu nebo na mřížce a potom promažte marmeládou a nechte pár dní ležet na chladném a tmavém místě, aby všechno krásně změklo.

DSC_0010A teď k té slibované historce. Moje babička, stejně jako moje maminka nebo já, na Vánoce hodně pekla. Jí to asi tolik nebavilo jako mě, protože si ji pamatuji spíš naštvanou, ale cukroví měla vynikající. Děda byl moc rád, že mu takhle pekla, ale měl dost svojí hlavu a u lineckýho se vždycky pohádali. Každej rok. Babička (a já taky) je zastáncem světlého, tak akorát upečeného těsta, které má světlou barvu. To děda ne, ten měl rád upečenější, hnědou barvu. Když linecké nebylo hnědé, bylo podle něj propečené. Podle mě už je taková barva známkou spálení.

A co vy, máte radši linecké upečené tak akorát, nebo preferujete křupavější hnědou variantu?

Pokud vás zajímají recepty na další cukréví, tak se můžete kouknout na mikulášské berly nebo zázvorky.
DSC_0009

Zanechat Odpověď

