Velikonoční cupcakes

DSC_0023Velikonoce zrovna neprožívám, ale využít je k tomu, abych si něco tematického upekla? To jo, to beru. Rozhodla jsem se pro cupcakes s kefírovým dortíčkem vespod, vanilkovým a kakaovým krémem nahoře a ozdobila jsem je malými vajíčky. U těch vajíček se trochu pozastavím. Původně jsem si chtěla práci trochu usnadnit a dát tam prostě velikonoční edici lentilek, kde jsou čoko-vajíčka. V obchodě jsem je ale nenašla, tak jsem se rozhodla, že je prostě upeču ze sušenkového těsta. Jediná komplikace spočívá v tom, že je potřeba sušenky udělat několik hodin předem, těsto si totiž musí pár hodin poležet v chladu. Určitě se dají udělat i z marcipánu, ale ta jeho mandlová chuť se mi do receptu moc nehodila.

Ingredience na 14 cupcakes

  • 120 g změklého másla
  • 70 g krupicového cukru
  • 1 malé vejce (40 g)
  • ½ lžičky vanilkového extraktu
  • 150 g hladké mouky
  • (nepovinné – 3 potravinářská barviva)
  • 1 hrnek (250 ml) polohrubé mouky
  • 1 hrnek krupicového cukru
  • ½ polévkové lžíce sody
  • 2 lžíce kakaa
  • 60 ml slunečnicového oleje
  • 250 ml kefíru
  • 250 g mascarpone
  • 50 g moučkového cukru
  • ¼ lžičky vanilkového extraktu
  • 30 g hořké čokolády (70%)
  • zelené potravinářské barvivo

DSC_0019 (2)-001Postup

  1. Změklé máslo (120 g) a cukr (70 g) dejte do mísy a šlehejte cca 3 minuty. Poté přidejte vejce (40 g) a vanilkový extrakt a mixujte, dokud se vajíčko úplně nevmíchá (směs zase zhoustne).
  2. Přisypte všechnu mouku a ručně zapracujte. Nepovinná část – rozdělte těsto na 3 stejné hromádky (je to něco okolo 120 g) a každou z nich obarvěte podle libosti. Já jsem volila žlutou, oranžovou a růžovou, aby to na pohled nevypadalo tak jedovatě jako třeba fialová a modrá – konec nepovinné části. Hotové těsto zabalte do potravinářské folie a dejte alespoň na 3 hodiny odpočívat do lednice.
  3. Tuhé, studené těsto z lednice si rozdělte na malinké kousky a uválejte z nich malé válečky, tak 1 cm tlusté a 1,5 cm dlouhé. Těsto kvůli máslu taje, ale nebojte se ničeho, až budete mít dováleno, dejte válečky na tácu zase chladit do lednice.
  4. Než těsto na sušenky zchladne, připravte si těsto na cupcaky. Troubu předehřejte na 160°C a vyložte si plech na muffiny papírovými košíčky.
  5. Všechny ingredience na těsto (polohrubá mouka, krupicový cukr, soda, prosáté kakao, slunečnicový olej, kefír) dejte do mísy a míchejte metličkou, dokud těsto není úplně hladké a bez hrudek.
  6. Pomocí lžic nebo zdobičky (těsto je totiž poměrně řídké a zdobičkou se dávkuje lépe a rychleji) rozdělte těsto do košíčků a dejte péct na 20-25 minut, dokud nezůstane párátko po vpíchnutí úplně bez drobků. Hotové cupcaky pak nechte 10 minut ve formě, a pak dejte vychladnout na mřížku.
  7. Troubu nevypínejte, ale zvedněte teplotu na 175°C.
  8. Vyndejte válečky sušenkového těsta z lednice, přeházejte na plech vyložený pečícím papírem a dejte péct na 10 minut do vyhřáté trouby. Sušenky se sice trochu roztečou, ale to je v pořádku, za to může to obrovské množství másla.
  9. Hotové sušenky vyndejte z trouby a nechte zchladnout na plechu. Teplé jsou velmi křehké a při pokusu o přemístění se velmi snadno lámou.
  10. Než to všechno vychladne, můžete si v klidu vyrobit krém. Do malého rendlíku dejte lžíci vody a nalámanou čokoládu a nechte pomalu roztopit, nezapomeňte občas promíchat. Roztátou čokoládu přendejte do misky a nechte lehce zchladnout.
  11. Do další mísy dejte všechno mascarpone a moučkový cukr a chvilku mixujte, aby se cukr zapracovala a zmizely všechny hrudky.
  12.  Odeberte menší část krému (120 g) a zamíchejte s roztátou čokoládou. Pokud krém začne hrudkovatět nebo podezřele ztuhne, dejte ho na pár vteřin do mikrovlnky, to zabere.
  13. Zbytek krému bez čokolády  ochuťte vanilkovým extraktem a obarvěte barvivem na zeleno. Já mám doma gelovou barvu od Wiltonu leaf green, na trávu a listy tedy ideální.
  14. Teď ke zdobení. Já jsem trošku blázen a mám doma asi 10 různých nástavců na zdobení, ale i tak ani jeden není trávníkový (tento). Byla jsem tedy nucena improvizovat a použít ten na listy. Na hnízdo by se dal použít opět ten trávníkový, ale já to vyřešila základním otevřeným hvězdicovým nástavcem s průměrem 14 mm. Všechno se dá udělat ale klidně klasickým hvězdicovým nástavcem o menším průměru a taky to bude vypadat fajn. A teď k tomu, jak dosáhnout výsledného efektu. Nejprve ozdobte všechny dortíky zeleným krémem. Já jsem vždycky udělala tak 8 lístků úplně od středu a krém mi vyšel akorát. Poté vezměte do ruky čokoládový krém a udělejte malý bobeček ve středu, zhruba o průměru 3 cm. Prostě tak, aby byla pořád vidět tráva, ale aby se tam vešla vajíčka.
  15. Poslední krok, nahoru zapíchejte vždy po dvou sušenkách (vajíčkách) a dejte na chvilku vychladit, aby krém ztuhnul.

DSC_0022DSC_0020

Přeju vám krásné Velikonoce, klukům bohatou koledu a holkám citlivé koledníky.

Zanechat Odpověď

