Bez laktózy a bez lepku?

Tento článek budiž dalším důkazem toho jak velkej ignorant dokážu být. Je mi 23 a konečně mi docvaklo, že není v pořádku mít po sklenici mlíka křeče v žaludku. Moje tělo si prostě s laktózou neumí poradit. Vždycky mi přišlo hrozně nereálný, že bych měla alergii na potravinu nebo její složku a teď se tak opravdu děje. Celou dobu se to dělo, ale já to asi nechtěla vidět.

Podobně jsem na tom i s lepkem, kde je to výrazně lepší. Křeče v žaludku se příliš nekonají, ale nejlíp mi po lepkových věcech taky není. Stejně se pečivu už nějakou dobu tak trochu vyhýbám, protože jsem zjistila, že život bez chleba (a jeho bratranců) je taky moc fajn. Jo, dám si občas kváskový, nebo když máma upeče domácí houstičky a sama mám v plánu se chleba naučit péct (žitná mouka už odpočívá ve špajzu), ale jen minimálně. Já vím, trochu paradox pro někoho, kdo dělá u jídla a chce u něj zůstat, ale zatím zvládám.

Jak jsem na tyhle „alergie“ přišla? Změnila jsem trochu dietu (rozuměj jídelníček), zkoušela jsem paleo, ale je to dost těžký držet, když jsou doma jenom všechnojedlíci (výmluvyy). Když jsem ale všechno dodržovala, bylo mi fakt dobře, netrápil mě těžký žaludek, křeče, průjmy, nic. Byla to velká paráda a moc jsem si to užívala. Jednoho dne jsem ale trochu polevila a dala si na oslavě cheesecake (který jsem pekla) a to byla chyba. Po pár měsících, kdy jsem svoje tělo nedráždila, jsem mu dala pořádnou dávku laktózy. Výsledek? Noc v křečích. Říkala jsem si, že to bylo tučností dortu. O měsíc později jsem se málem pozvracela na přítelově oslavě narozenin, kde jsem si dala kousek dortu Guinness a pár kousků quiche.

Začalo mi to být divný, a tak jsem vypustila mléčný výrobky a začala jsem si dělat rostlinná mléka. Zkoušela jsem makový, který bylo spíš hnusný než dobrý, lískooříškový, který je vynikající, a taky kokosový, který je superrychlý a chutná dobře. Všechno v pohodě, žádný problémy. Aha! Tak jsem si z hecu koupila bezlaktózový kravský mlíko, udělala jsem z něho pudink a hle, křeč nikde. Volejte sláva, definitivně vím, že laktóza kámoš nebude.

Co s tím? Máme internety a 21. století, takže cajk. Bezlepkový se prodává kde co, sehnat rostlinná mléka nebo to bezlaktózový neni problém, jenom se člověk o trochu víc prohne. Nakoupila jsem si tedy pohanku (náhrada za bulgur), pohankovou, rýžovou a amarantovou mouku, vyhrabala jsem polentu (náhrada za kuskus i krupici), kterou jsem sušila kdesi za sporákem a dělám, co můžu, abych se lepku a laktóze vyhnula. Dokonce jsem si začala péct vlastní snídaňové müsli, který je moc dobrý.

Nemyslím si, že by za to mohl můj paleo pokus, jak mi tvrdí někteří kamarádi. Prostě jsem si toho jen začala všímat, když moje tělo zakusilo jaký to je, nemít problémy. Beru to jako výzvu. Výzvu naučit se spoustu nových receptů, pracovat na předělání těch starých. V práci je to teď hrozně super, pečeme spoustu bezlepkových věcí, takže značka ideál. Miluju to tam!

A rada pro vás – když je vám po jídle blbě není to nejspíš tím, že jste se přežrali, ale něco vám tam prostě vadí. Neignorujte to, nesnažte se to přeplácnout něčím jiným. Najděte původce problémů a zbavte se ho. Nebo to dál ignorujte jako já a mějte průjmy několikrát týdne, to je na vás, nejsem vaše matka :)

Comments
One Response to “Bez laktózy a bez lepku?”
  1. eva napsal:

    Jo to znám. Chvíli trvá než si člověk zvykne, ale dnes už mě ani nenapadne vzít si rohlík a ani mě to nelaka. Na druhou stranu se člověk dostane k jiným věcem. Některý raw a paleo jídla jsou fakt výborný. Měj se☺ Eva

Zanechat Odpověď

