Turistův deníček po Budapešti

Nějaký ten pátek se tu neobjevil žádný článek a důvody jsou poměrně jednoduché – v práci toho máme všichni nad hlavu, školní povinnosti se zase nakupily a navíc jsem plánovala svůj výlet do Budapešti. No, plánovala. Tak nějak jsem to nechala plavat a 2 dny před odjezdem jsem začala shánět ubytování, začala jsem hledat lokální památky apod., takže všechno dost na poslední chvíli. Bylo to malinko vyhrocený, 2 lidi z Airbnb mi odřekli rezervaci, jeden až poté, co mi odešly peníze z účtu, ale nakonec mě zachránil týpek z Couchsurfingu (ukázalo se, že je v Budapešti jenom 2 měsíce a za tu dobu asi nevylezl z bytu, protože nikde nebyl, nic neznal a svůj první guláš si dal až se mnou).IMG_0358

Dneska se s vámi podělím o památky a místa, která jsem navštívila, a která jsem navštívit chtěla. Mám trochu pocit, že jsem toho moc nestihla, protože jsem se většinu času potulovala jen tak uličkami nebo jsem se schovávala v restauracích a kavárnách před deštěm, ale i tak jsem něco málo stihla projít. Kvalita fotek je malinko horší. sluníčko se dostavilo až předpolední den odpoledne a většinu fotek jsem udělala telefonem, protože se mi nechtělo tahat zrcadlovku (upřímně přemýšlím, že ji prodám a koupím si kompakt s výměnným obejektivem)

Než se do toho pustíme, malé cestovní info. Vyměnila jsem si 3000 českých korun na 34000 maďarských forintů, jedla jsem často venku a zaplatila pár vstupů a stejně jsem poslední den skončila s třetinou peněz, takže jsem šla kupovat oblečení, abych se toho zbavila. Dopravu jsem platila z karty a za 15 lístků jsem dala něco kolem 500 korun, takže pohodka. Ceny jsou v Budapešti hodně podobné jako u nás, dokonce bych řekla, že malinko níž. Nepřepočítávala jsem, nejlepší vodítko je prostě ubrat tu nulu na konci :)

Památky

Pokud se v tom budete ztrácet, nebo si chcete začít psát seznam, mám pro vás připravenou mapu, kde je všechno zaznamenáno včetně jídla (o nemž napíšu příští článek). Hvězdička značí místo, kde jsem byla, kolečko zae místo, které jsem nestihla navštívit. Ještě k barvám – vínová jsou sukrárny a kavárny, světle modrá zmrzlina, zelená jsou kluby, restaurace, bistra a jídla vůbec a fialově jsou monumenty. Mapu naleznete zde.

Budapěšťský parlament

Notoricky známá budova, která je snad na všech pohlednicích z Budapešti. Je postavena v novogotickém stylu a to já ráda. Určitě se běžte podívat dovnitř, je to druhý největší parlament v Evropě. Já jsem to měla vplánu 20. srpna, jenomže jsem netušila, že je to státní svátek a vstup je zdarma, takže jsem tu několikahodinouvou frontu vzdala a nechala jsem to na jindy. Cena je pro lidi z EU nízko, 2000 HUF, pro studenty pak 1000 HUF (víc info tady)

IMG_0380DSC_0024

Boty u Dunaje

Jedná se o památník, který má připomínat osudy Židů, jež byli na náplavce zastřeleni v letech 1944-45. Nápad na pomník pochází z hlavy Cana Togaye. Nejsnažší cesta k němu vede po náplavce od parlamentu směrem k řetězovému mostu.
IMG_0326

Řetězák – Lánchíd

Lánchíd je první pevný most, který byl přes řeku postaven a to v polovině 19. století. Motů je v Budapěšti celkem dost, ale tenhle je asi nejturističtější, protože má z jedné strany bývalý královský palác (v pozadí) a z druhé je to kousek ke katedrále sv. ŠtěpánaIMG_0306

Zámek Buda – Budai Vár

Jedná se o původní královské sídlo, které bylo masivně předěláno v 19. století. Dnes v něm sídlí maďarská Národní galerie nebo třeba historické muzeum. Naproti najdete prezidentský palác a je odsud krásný výhled na historickou část Budapeště (na fotce). Pokud ve vás dřímá jako malé dítě, můžete se nahoru nechat vyvézt lanovkou, která stojí kolem 1700 HUF. Já jsem tam něšťastně šla toho 20. srpna, takže jsem to vzala pěšky a vyhla jsem se většině lidí.DSC_0021

Rybářská bašta – Halászbástya

Tahle památka je známá hlavně z druhé strany, jako další ozdoba budapešťskýh kopců. K mému překvapení se vstup na tuhle promenádu/zeď platí a dokonce se na vstup stojí fronty. Já úplně neoplývám tohou všude na něco čekat, tak sjem prošla jen tu část bez vstupného a byla jsem spoko. V areálu se nachází ještě Mátyás templon, neboli Matyášův chrám, který mě osobně zaujal hlavně svojí střechou.
IMG_0300

Františkánské náměstí – Ferenciek tere

Tady se pořádně koukejte hlavně nahoru.Všude okolo jsou krásné budovy, až jsem netušila, co vyfotit dřív. Náměstí taky protíná důležitá dopravní tepna, takže je tam rušno.
IMG_0270

Dunajská promenáda – Duna-korzó

Jedná se o nábřeží mezí Alžbětiným mostem (Erzsébet híd) – ten bílý na fotce – a řetězovým mostem (ten co vede k zámku Budai). Údajně to tu mají rádi i lokálové, ale vzhledem k 5* hotelům bych řekla, že spíš turisti :) Kromě super váhledu na Buda část města tu najdete i sochu princezny (Kiskirálylány), naprotí níž se nachází Pesti Vigadó, což je architektonický skvost, kde se odehrávají koncerty, výstavy a plesy.

IMG_0274IMG_0279
Andrássy út

Této ulici se přezdívá maďaské Champs-Elysées. Jednoduše proto, že tu naleznete spoustu luxusních obchodů. Nic moc pro mě, ale to pod ní mě uchvátilo. Vede tam nejstarší linka budapešťského metra – M1. Vypadá dost secesně, má malou soupravu o dvou vagonech a dost mito připomínalo některé starší pařížské stanice. Linka M1 vás doveze až na náměstí hrdinů, což je vzhledem k délce nákupní třídy Andrássy docela fajn.
IMG_0309

Náměstí hrdinů – Hősök tere

Náměstí hrdinů je hned po Parlamentu asi nejznámější památkou v Budapešti. Není se čemu divit, vypadá opravdu monumentálně. Ono aby ne, když ho v roce 1896 nechali postavit na oslavu 1000 let Maďarska. Hned za ním pak najdete poměrně velký park, kde se konají koncerty (nebo to tak aspoň znělo) a je tam velký venkovní bazén.
IMG_0329

56-osok tere

Tento pomník se nachází hned vedle náměstí hrdinů a připomíná povstání Maďarů proti komunistům v roce 1956. Před památníkem tu stála v letech 53-56 Stalinova sicha, z níž po revoluci zůstala jen bota a 50 let poté ji nahradil právě tento památník.IMG_0335

Největší přesýpací hodiny světa – Időkerék

Byly postaveny k příležitosti vstupu Maďarska do EU. Zajímavostí je, že se otáčí jednou za rok. Manuálně. Nemají sloužit k měření času, ale jakoodkaz do budoucnosti. Najdete je cestou k památníku ’56.IMG_0333

Bazilika sv. Štěpána – Szent István-bazilika

Jedná se o nejvyšší budovu a největší kostel v Budapešti, Jakožto milovník rozhledů jsem musela prostě nahoru, což přišlo na nějakých trapných 400 HUF. Je postavená v novoklasicismu a je hodně oblíbená na všechny možné kulturní akce. Často se tam konají svatby, takže není vyjímkou tam potkat nevěstu. lyšela jsem dokonce, že tam jeden mladý muž požádála svojí holku o ruku. Kýč jako blázen, prej si je fotili japonci a tleskali a tak. Ehm.

IMG_0392 IMG_0395

Velká tržnice – Központi Vásárcsarnok

Hala byla postavena na konci 19. stoleté je považována za jednu z nejhezčích v Evropě. Uvnitř najdete v přízemí spoustu čerstvého ovoce a zeliny, hromady koře, pečivo, uzeniny a vůbec všechny dobroty,které Maďarsko nabízí. O patro výš se pak můžete prohrabávat turistickým kýčem, nebo si prostě můžete jenom dát bezva langoš nebo guláš.
IMG_0401

Váci utca

Obchodní třída, která mi tak trochu připomínala Václavák. Všude spousta hadráren, které z ČR dobře známe, spousta obchodů s irelevantními suvenýry, a pak dost restaurací, do kterých se vás snaží nalákat kdekdo. Krásná je v noci, kdy je všechno zhasnutý a nikdo tam není,přes den jsem ji používala jako jednoduchou spojnici k tržnici.

Szputnyik Shop – sekáč, co prodává hipster věci, ale i nový hadýrky a spoustu bezva vypadajících doplňků.Pokud na tyhle věci ujíždíte, jděte se kouknout.

Kluby a bary

Díky tomu, že jsem trávila čas s „lokály“, dostala jsem se každý večer minimálně do jednoho klubu nebo baru, takže jestli vás zajímá nightlife, budete mít aspoň trochu přehled. V Budapešti teď letí ruin bary, tedy opuštěné továrny, byty atd., které jsou přestavěné na hipsta místa. Někdy je to dost undergroun, jindy zase hodně kůl.

Kuplung

  • Garáž předělaná na bar, kde se dá sedět venku a vevnitř bývají koncerty. Doporučuji přijít dřív, o půlnoci je už docela natřískáno. Obsluha venku je pomalá, cca 80 žíznivých turistů i lokálů tu mají na starost jen dva barmani, kteří točí pivo i dělají koktejly, takže si počkáte. Přišlo mi to ok, ale můj favorit to není. Cena za velké pivo kolem 600 forintů.
  • Adresa: Király utca 46
  • Facebook

AnKERT

  • Ruin pub číslo 2 a rozhodně mnohem víc hipsta místo. Dá se sedět vevnitř i na dvorku a mě oobně nadchl zdejší minimalismus. Když vás to chytne jako mě, je tu i taneční parket a DJ, který zná míru. Obsluha byla o něco rychlejší, ale pořád dost slabota na bar. Ceny podobné, za pivo dáte kole 600, za koktejl pak 1300 a víc forintů. Velmi milým bonusem je pak jídlo schované na dalším dvorku. Dělají zde opilecké jidlo – burgery, který vypadají moc dobře a bez problémů vam ho daj místo bulky do salátu, hranolky a dokonce tu dostanate i ty z batátů.
  • Adresa: Paulay Ede utca 33
  • Facebook

Szimpla

  • Ruin bar, o kterém mi moji průvodci básnili asi nejvíc. Vypadá to tam trochu jako v zabordelené stodole, kterou někdo trochu porovnal, přidal do ní světýlka a začal v ní prodávat pivo. Ne, fakt, je to velmi fajn záležitost, co se prostředí týče, vypadá to jako miniměsto postavené ve dvorku. Každý koutek je tak trochu speciální, jeden je na pivo, druhý na víno a další zase na koktejly, najdete tu i grill bar. Podle narvanosti usuzuji, že se jedná o dost populární lokaci. Je pravda, že jsme přišli kolem desátý, takže to mohlo být i dost tím. Ceny jsou tu nízko jako všude, není se čeho bát.
  • Adresa: Kazinczy utca 14
  • Web, Facebook

IMG_0365

Rumpus Tiki bar

  • Malá třešnička na závěr – havajský bar. Jo, uvědomuji si, že je to hroznej kýč, ale byla to zajímavá zkušenost. Při příchodu uslyšíte „Aloha“ a dostanete menu s koktejly, o kterých jste asi nikdy neslyšeli třeba jako Pom POm nebo Drunken Monkey. Samozřejmě tu mají i panáky a pivo, ale o tom to tady není. Vy chcete koltejl s kytkou v super sklenici a přesně ten tady dostanete. Ceny koktejlů většinou  mezi 1300 až 1600 HUF, většinou platí pravidlo, čím větší cloumák, tím vyšší cena.
  • Adresa: Király utca 19
  • Web, Facebook

IMG_0287

Co jsem nestihla?

Gül Baba’s türbe – roztomilý parčík na kopečku, kde je klid a ticho. Kdyby nebyl zavřený a v rekonstrukci, určitě bych se tam porozhlédla lépe.

Citadela – věc se má v Budapešti tak – pokud se jednou vyhrabete na kopec, nechete už dolů, takže dáte najednou Budai i Rybářskou baštu, ale Citadela je na dalším kopci a celkme daleko a nevede tam metro, tak sjem s ní nechtěla ztrácet čas.

Synagoga u náměstí Dohány -vždycky jsem procházela kolem až večer, nebo když jsem neměla čas, ale pokud budete mít čas, rozhodně ji nemiňte, patří mezi nejkrásnější synagogy v Budapešti. (jo a všude okolo je židovská čtvrť, kde je to zajímavý na potulování a tak)

Belvárosi Piac – další tržnice, tentokrát v moderjnějším duchu. Nejenom, že tady nakoupíte, dá se tu i velmidobře najíst, proto mě to tak mrzí.

Filozófusok kertje aneb Filosofická zahrada – jedná se o poklidný parčík pod Citadelou, kde najdete sochy filosofů.

Pomocníci do telefonu

Od té doby, co mám svůj použitý iphone, využívám naplno vymoženosti chytrého telefonu, což mi s předchozím sony nebylo jaksi umožněno. Stáhla jsem si tedy spoustu offline průvodců s mapami, offline mapy, slovník a všechny podobné blbovinky, které jsem uznala za vhodné. S vámi se podělím o aplikace, které mi zachraňovaly kůži a dokonce pomáhaly i turistům, kteří mě považovali za lokála, protože vypadám prostě v pohodě asi.

  1. Triposo Budapest Guide
    • Aplikace, která se mi osvědčila nejvíc. Obsahuje spoustu doporučení, co nepřehlédnout, kam jít na jídlo a podobně. Můžete do ní libovolně přidávat místa, která chcete navštívit a ta se vám pak uloží do samostatné mapy, takže nic nezapomenete. Navíc si můžete nechat vyhledat trasu, pokud něco hledáte a v seznamu si postupně odškrtáváte, co jste už viděli, takže máte všechno dost organizované. Celá aplikace funguje offline, což je super, když nechcete házet data na všechny strany, nevýhodou je pak velikost, kterou budou asi spíš řešit lidi s androidem (kolem 120 MB).
  2. BKK futár
    • jedná se o appku od budapešťských dopravních podniků. Za celou dobu jsem se nezvládla pohodlně vyznat ve zdejší dopravě, kvůli poměrně řídké síti metra, který je ale pro turistu uživatelsky nejjednodušší ve všech městech bych řekla. Dá se s ní fungovat celkem dobře, ale oproti tomu, co používám na Prahu mi to přišla celkem bída.
  3. BKK info
    • Druhá aplikace od dopravních podniků, která se mi hodila mnohem víc. Dozvíte se v ní všechny uzavírky a změny v dopravě a to vám může někdy zachránit život. Třeba když v den mého odjezdu nefungovalo všude možně metro a já potřebovala zjistit,kde přesně. Nebo když přijedete do Budapeště, kde dva dny pršelo a doprava kvůli tomu zkolabovala.
  4. Slovník – tady je asi jedno po jakým sáhnete, důležitý je ho mít, protože v maďarštině fakt nerozumíte skoro ničemu. Jasně, angličtinu tam většina ovládá aspoň základně, ale tak pro jistotu.

Toliko k turistickým poznatkům z Budapešti. Bylo to dlouhý, já vim, ale nemůžu i prostě pomoct, musím to udělat podrobný, jinak bych se cejtila jako flink :)

Ps: Věděli jste, že Budapešť se jmenuje Budapešť, protože jedna strana řeky se nazývá Buda a druhá Pest? Mind=blown

Zanechat Odpověď

