Jedlíkův deníček z Budapešti

Máte hlad? Tak se najezte, než začnete číst, tenhle článek vám totiž vžene sliny od úst. Cestování už pro mě není jenom o chození po památkách. Kromě poznávání nových lidí je to taky o spoustě dobrého jídla a pití, které na mě čeká na každém rohu. Cestování po východní Evropě má tu výhodu, že spíš než nahoru, klesá cena všeho dolů, takže jíst snídani, oběd i večeři venku není vůbec peněženku drancující záležitost, jako by to bylo třeba ve Francii.

Já jsem měla dopředu několik vytipovaných podniků, ale stihla jsem jen část, protože ne všechno bylo při cestě a někdy ta zajížďka prostě nebyla vhod. Všechno jsem (opět) fotila jenom na telefon a kdo mě sledujete na Instagramu, tak už většinu těch fotek znáte.

Před ponořením se do světa jídla přidávám ještě odkaz na mapu, kde jsou zakreslena všechna místa, která jsem navštívila (hvězdičky) i ta, která jsem nestihla (puntíky). Vínově jsou kavárny a cukrárny, světle moře zmrzlinárny, zeleně místa, kde se dá jíst a pít a fialově pak památky. Mapu najdete zdehle.

Hummus Bar

První jídlo v novém městě. Jasně, neni to tak úplně maďarksá kuchyně, ale teda tyjo, z tohohle jsem si sedla na zadek. Dala jsem si falafel a k tomu humus a salát a musim vám říct, že jsem v životě neměla lepší humus. Přísahám. Úplně mě mrzí, že jsem neměla místo v bříšku a ča tam zajít ještě jednou a dát si něco jenom humusovýho. Jestli budete v Budapešti, tohle fakt nemiňte, je to pecka. Mají více poboček, dokonce budou teď někde otevírat další. Já byla na Október utca , kde je to maličký, ale zase můžete koukat všem pod ruce, když si sednete na bar.

IMG_0269

Kuglóf

Ideální snídaňová destinace. Když budete mít kliku, najdete místečko vepředu u pultu a můžete se při zakusování do domácích croissantů a usrkávání kávy koukat na pekaře v akci. Já přišla odpoledne, ale obsluha mi to potvrdila. Všechno si připravují a pečou sami (což, jak jsem vypozorovala, je mnohem běžnější jev než tady v Praze), kávu tu dělají i se sójovým mlékem, což se mi celkem hodilo. Na fotce pak vidíte maďarský dezert, jehož jméno jsem úspěšně zapomněla, ale je to vlastně éclair s čokoládovým krémem a polevou. Prostě moc dobrý. Pokud do Kuglófu nepůjdete na snídani, vypadá skvěle i na obědy a večeře. Určitě půjdete okolo, je to pasáž u Váci utca, což je hlavní nákupní třída.

IMG_0283Briós

Další snídaňovka a můj první bagel. Jako fakt. Neodolala jsem a dala si ten s kozím sýrem, pečeným lilkem a rajčaty a pomazánkou s bylinkami a byl naprosto dokonalej. Jediný problém jsem viděla s obsluhou, která si mě prvních 5 minut nevšímala vůbec, když jsem se přišla ohlásit dovnitř (protože jsem seděla na zahrádce), tak si mě stále nevšímali, až když jsem si ukradla menu u jiného stolu, tak jsem začala být viditelná. Pak už bylo všechno úplně v pohodě, asi jsem jim byla nesympatická prostě. Podle recenzí to je celkem běžný, takže je na vašem uvážení, jestli tam jít.

IMG_0291À table!

Už jsem se zmiňovala, že jsem hodně na snídaně? No, tohle je další důkaz. À table! je super záležitot s francouzským pečivem i sladkostmi, všechno chutná fakt božsky, plný másla a tak. Nevím, jak to funguje na ostatních pobočkách, ale ta v Retec utca má okýnko do pekárny. Já jsem měla kliku a pan pekař zrovna šoulal croissanty. Kromě pečiva si můžete dát teplý nebo studený sendvič, quiche nebo croque monsieru / madame. Určitě je to fajn místo i na nákup svačiny, kterou spořádáte třeba při výšlapu na Rybářskou baštu.

IMG_0297IMG_0296

Alexandra café

Jako správný turista musíte navštívit aspoň jednu mega turistickou kavárnu a Alexandar café je přesně váš cíl. V přízemí je to normální knihkupectví, nic extra, ale o patro výš? To je jiná pohádka. Vysokánský, krásně zdobený strop, lustry, pohodlná čalouněná křesílka, upravení číšníci a klavír k tomu. Trochu jinej level. Ceny jsou malinko výš, ale za ten prosto to stojí.

IMG_0313

Keksz

Restaurace/Bar, která sídlí v zapadlejší uličce, kousek od Király plné barů a ruin-pubů. Keksz je poměrně sympa místo, kde podávají snídaně celý den, ale můžete si tu dát i normální sendvič nebo třeba burger jako já. Nevystřelí vás sice ze sandálů, ale když se potřebujete najíst před tahem v klubech, určitě se tady stavte, protože mají zajímavý interiér a milou obsluhu.

IMG_0368

The box donut

Přátelé přichází bomba! Chuťová, estetická a kalorická bomba. Na tenhle podnik jsem narazila naprostou náhodou. Naše mezinárodní partička si to šinula z večerního ohňostroje na počest sv. Štěpána a já jsem najednou dostala strašnou chuť na donuty a víte, co jsem potkala o 100 metrů dál? Jo! Přesně tenhle obchod. Asi vám nemusím říkat, že jsem nemohla dospat, abych si tam ráno zajela na snídani. Mají spoustu super skvělých  příchutí jako levandule nebo slaný karamel, oreo a créme brûlée a dokonce si můžete dát oreo shake. Já jsem volila něco lehčího a dala jsem si vodu s mátou a citronem v pozadí, taky pecka. Jestli milujete donuty, jděte sem, je to hrozně instagramoidní.

IMG_0376

The Donut Library

Aby toho na mě nebylo málo, byla jsem hned po donutové snídani vyslána na misi do Donut Library. Naprosto plná jsem vzala dva donuty, co mi padly do očí a odešla jsem umřít za roh na cukrovku. Později jsem zjistila, že nejlepší je si tam sednout, vzít si do ruky nějakou knížku a objedat si drink s mini donutem na brčku (mrk sem). Jo a mají donuty s banánovou příchutí, který vypadaj jako mimoňové. Mají dvě pobočky, já byla v Pozsonyi út, protože jsem to měla kousek z Box donut.

IMG_0386

Espresso Embassy

Jestli hledáte dobrou kávu, tak sem můžete s klidným srdce zajít. Já jsem si dala ledový filtr, do kterého jsem beznadějně zamilovaná. Dostala jsem pochvalu za výběr kávy, což mě jako absolutního neznalce potěšilo. Za barem byli dva mladí sympošové, a tak jsem si s nima začala povídat. Normálně bych to asi neudělala, ale začali si první otázkou odkud jsem. Každopádně tam prostě běžte! Nemají tam sice jídlo (jenom pár sladkostí ke kávě), ale přímo naproti je jedna z poboček À table!, kde si koupíte sendvič a donesete si ho do Espresso Embassy a tam si ho sníte. Jako fakt, kucí jsou tak domluvený a všechno je úplně v cajku. (Zachránilo mě to od smrti cukrem, když jsem filtr popíjela a u toho do sebe soukala donuty)

IMG_0384

Gelato Rosa

Zmrzlina, gelato, sorbet a všechno zmrzlý je v Praze teď velkej hit, což dosvědčuje i narůstající počet zmrzlinových míst s domácí zmrzlinou, takže jsem se jala zkoušet zmrzlinu i v Budapešti. První zastávka byla v Gelato Rosa. Myslím, že je to tu slavný hlavně kvůli tomu, že dělají zmrzlinu do tvaru růže. Já už jsem měla z toho všeho lepku a laktozy v žaludku těžko, tak jsem si dala citronovo-bazalkový a jahodovo-bezový sorbet do kelímku, tudíž žádná růže. Ke slazení používají březový cukr (GI má 7, normální cukr třeba 70), za to mají plus.

IMG_0308

Levendula

Zmrzlinárna číslo dvě byla Levendula. Mají hromadu poboček, já navštívila tu mini na Erzsébet tér. Poznáte je snadno, před vchodem (nebo u stánku) mají roztomilé fialové kolo. Pžiznám se, na první pohled jsem se zamilovala do toho provencálksýho stylingu, protže jsem jedno velký, francouzštinu studující klišé. Kromě toho, že všechno kráně vypadá, je všechno taky dokonale dobrý. Mají příchutě bez laktózy, nebo lepku, dokncei bez vajíčka a některé sjou slazené stévií, takže si asi vybere každý. Já jsem se zbláznila a dala jsem si 3 příchutě a měla jsem co dělat, abych to porazila. Měla jsem citronový sorbet s levandulí, protože prostě levandule, nejlepší makovou na světě (přísahám) a taky růžovou, jelikož jsem děsně na ty kytky. Tady to fakt nemiňte.

IMG_0400 IMG_0398

Co jsem nestihla?

Fragola – další zmrzlinárna, kde mají i veagnské zmrzliny a sladí březovým cukrem

My little Melbourne Coffee – milá kavárna se super kávou

Gerbeaud Ház – tady to fakt nemiňte! Já mlátim hlavou do stěny, že jsem to nestihla, tak třeba příště. Mají tu skvělý zákusky, snídaně, všechno! Pravda, platíte částečně i za značku, ale moje Srbka, co miluje jídlo, říkala, že je to tam skvělý.

Daubner – cukrátna s dlouholetou tradicí (110 let), jejíž dorty jsou na kilometry vyhlášené. Jediný, co mě zdrželo byl strach ze šlehačky a všech těch krémů.

Vári cukrárna – pokud budete mít čas si trochu zajet a do toho se nebojíte trochu zaexperimentovat, rozhodně zamiřte sem. Připravují skvělé dorty a taky domácí zmrzlinu všemožných chutí jako třeba kozí sýr nebo červená řepa.

Szamos gourmet ház – domov marcipánu, čokolády a sladkých dortů, který má po Budapešti několik poboček.

Bar Pharma – většinou nechodím jen tak do baru se napít, ale tady bych zašla kdykoliv, kdyby se miho teda podařilo najít. Dělají tu skvělý drinky, všechno vypadá hodně sofistikovaně, posuďte sami na FB. Někde jsem našla, že dělají i alko-zmrzku, což v jejich případě určitě bude pecka. Zajděte tam prosím někdo za mě!

Street food Karaván – stejně jako my máme prostor vedle Crossu, tady maj Karaván. Předpokládám, že se tam prodejci mění, občas se tam pořádají koncerty a podobný kulturní srandičky. Je to hned vedla baru Szimpla, takže cestou tam (nebo zpátky) můžete sehnat nějakou pořádnou baštu. Já jsem měla plný žaludek, takže jsem svoji šanci promarnila, no.

A Séf utcája – podle fotek tohle místo vypadá naprosto skvěle. Je to lahůdkářství a řeznictví v jednom a nachází se v tržnici, takže okolo je určitě spousta jiných zajímavých věcí. Mlátim se do hlavy podruhé.

Spíler – zajímavý podnik, který žije snad nonstop. Večer mívali úplně narváno, včetně zahrádky, takže asi i hodně vyhlášený. Na burgry a podobné nezrdavosti sem. K pivu ideální, vydržíte pak všechno.

Pántlika Bisztró – až budete na náměstí Hrdinů, zajděte si do parčíku na burger nebo třeba guláš, tady to vypadá hodně fajn a neturiticky, páč je to od monumentů celkem procházka.

Hungarikum Bistro – trocha tusrističnosti na závěr. Myslím, že pokud chcete maďarský jídlo, tak asi klidně i sem, já jsem sem chtěla hlavně vytáhnout Furkana, kterej nikdy neměl guláš, ale našli jsme ho někde jinde cestou, tak dobrý.

Tak to je vše vážení, tímto zakončuji svoje výlevy o Budapešti a doufám, že vám to bude nápomocný. Pokud hledáte nějaká doporučení na památky a noční život, najdete je v mém prvním článku o Budapešti. Pokud vám ani to nebude stačit, velkým pomocníkem při plánování mi byl web We love Budapest.

 

 

 

 

Comments
One Response to “Jedlíkův deníček z Budapešti”

Zanechat Odpověď

